Allmänna villkor
Vi vill att du skall bli nöjd när du handlar hos oss. När du handlar hos Minimundus AB org nr 556872-0485 i webb-butiken eller Lagerbutiken accepterar du dessa villkor. Du måste vara över 18 år för att handla i Minimundus webb-butik.
Om en vara är slut
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och eventuella fel i lagersaldot. I de fall en vara tillfälligt är slutsåld eller om den är en beställningsvara är leveranstiden något längre. Vi meddelar dig i dessa fall den beräknade leveranstiden. I vissa fall gör vi en delleverans och skickar därefter den restnoterade varan portofritt då den kommit in på lager igen. Vi skickar aldrig en ersättningsvara. Om vi tror att en annan vara skulle motsvara dina behov kontaktar vi dig alltid för att fråga.
Prispolicy och sortimentsförändring
Vi reserverar oss för ev. skrivfel av pris eller i produktspecifikation. Vi reserverar oss också för ev slutförsäljning och förbehåller oss rätten att justera eventuella uppenbara prisfel. Vi ger ingen garanti för att alla bilder exakt återger produkternas verkliga färger.
Produktansvar
Köparen ansvarar till fullo för att produkter som inhandlats i Minimundus webb-butik och lagerbutik används och tas omhand på sätt som beskrivs i produktinformationen i webb-butiken, på produkten eller produktens emballage och ev medföljande skötselråd. Kunden ansvarar också för att produkten noggrant kontrolleras av en vuxen före användning och även kontrollerar ev allergier.
Force Majeur
Minimundus ansvar sträcker sig inte för skador, leveranser och andra åtaganden som orsakas av omständigheter som ligger utanför vår kontroll. En sådan omständighet kan t ex vara strejk, terroristdåd, transport, leverantörs- eller produktionsstörningar, myndigheters åtgärder, lagstiftning, naturkatastrof eller krig. Om en sådan omständighet skulle uppkomma och vara mer än 2 månader har båda partner rätt att utan ersättningsanspråk säga upp avtalet.
Tvist
Vid ev tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Frakt- och leverans
Normalt behandlar vi din beställning inom 1-2 helgfria vardagar efter att vi mottagit den. (Undantag förskottsbetalningar som behandlas då betalningen kommit oss tillhanda). Leveranser som skickas med paket kan ta ytterligare någon dag beroende på logistiken hos oss och vår transportör. Din beställning levereras med Postnord eller Schenker till ombud.
Har du valt Hemleverans måste du ange ev portokod i meddelanderutan och vara hemma när leveransen kommer. Den levereras till dörren. Om du har valt hemleverans och inte tar emot ditt paket får du själv stå för de kostnader som tillkommer för avisering och extra utkörning eller returkostnaden till minimundus + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.
Liggetiden hos Postnord ombud är 6 dagar, på 7:e dagen går paketet i retur. Du kan förlänga liggetiden till i Postnords app. Liggetiden för ett paket hos Schenker ombud är 9 dagar. På 10:e dagen går paketet i retur.
Transportrisk
Tillsammans med våra transportpartners står Minimundus för transportrisken, dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och din transportpartner står för risken vid en eventuell retur till oss men det är ditt ansvar som kund att ange en giltig leveransadress (vid hemleverans även ev portkod), korrekt mobilnummer för avisering och en korrekt e-postadress. Ditt namn måste stå på postlådan för att postens brevbärare skall lägga försändelsen i lådan. Om beställningen inte kan levereras pga felaktig eller otillräcklig adress skickas försändelsen tillbaka till oss märkt ”Adressat okänd”. Kostnaden att skicka om beställningen betalas av kunden.
Fraktkostnad inom Sverige
49 kr (undantag skrymmande, se nedan)
Fri frakt vid varuvärde över 800 kr (undantag skrymmande, se nedan)
Hemleverans kostnad från 129 kr tillkommer. Ingen fraktkostnad läggs direkt på beställningen. Vi packar din paket, väger och mäter och meddelar dig kostnaden för detta via SMS. Kostnaden skall betalas till minimundus bg 5809-8054 eller Swish 123 033 47 22 före leverans.
När du kommer till kassan framgår ev fraktkostnad tydligt.
Väljer du att hämta dina varor i lagerbutiken tillkommer ingen fraktkostnad.
Väljer du hemleverans tillkommer en kostnad för detta. Vi meddelar dig denna via SMS före leverans.
Fraktkostnad inom EU
89 eller 189 kr beroende på varuvärde (undantag skrymmande, se nedan)
Det är inte möjligt att beställa varor från minimundus.se för leverans utanför EU
Skrymmandetillägg
tillkommer på vissa stora, otympliga och tunga varor såsom skrindor och barnmöbler. Detta är 90 kr inom Sverige. Vid dessa varor ser du den orange lastbilssymbolen.
Skrymmande inom EU
Tillkommer och beräknas efter vikt. Kostnad för ev förtullning när paketet hämtas ut tillkommer för mottagaren. Beställer du leverans till utlandet faktureras skrymmandetillägg separat och motsvarar då leveransens faktiska fraktkostnad. Vid dessa varor ser du den orange lastbilssymbolen.
Distributörer
Vi använder oss av följande transportörer:
PostNord Varubrev och MyPack – levereras hem till din postlåda (varubrev) eller till närmaste ombud (MyPack). Du får ett SMS då leveransen lämnar oss. Paket som hämtas hos ombud aviseras via SMS när det finns att hämta. PostNords ombud har vanligtvis generösa öppettider och du hämtar din leverans när det passar dig.
Schenker Ombud – levereras till närmaste ombud
Du får en avisering via SMS när leveransen finns att hämta hos ombudet. Schenker PrivPak har 1600 paketombud (främst servicebutiker och bensinstationer) runt om i landet. Ombuden har generösa öppettider så du kan hämta din leverans när det passar dig. Om du vill hämta din Schenker Ombud leverans hos ett annat än ditt närmaste ombud så meddelar du det till oss i samband med att du gör din beställning. Då ändrar vi till ditt valda ombud när vi bokar din frakt.
Hemleverans
Har du valt Hemleverans måste du ange ev portokod i meddelanderutan och vara hemma när leveransen kommer. Den levereras till dörren. Om du har valt hemleverans och inte tar emot ditt paket får du själv stå för de kostnader som tillkommer för avisering och extra utkörning eller returkostnaden till minimundus + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.
Hämta i lagerbutiken
Du kan välja att hämta din beställning i vår lagerbutik i Avesta. Då tillkommer självklart ingen fraktkostnad. Du får ett SMS när varorna är packade och klara att hämta.
Outlöst/ej uthämtad försändelse
Det är kundens ansvar att ange en giltig adress samt korrekt mobiltelefonnummer och e-postadress. Om du inte hämtar ut din beställning hos ombudet debiterar vi dig de kostnader din beställning förorsakat oss, dvs fraktkostnad, kostnad för förpackning samt ev expeditions- och hanteringsavgifter. Om du missat att hämta paketet hos ombudet skickar vi gärna igen. Då tillkommer en kostnad för retursändningen och en ny fraktkostnad till dig.
Om du har valt hemleverans och inte tar emot ditt paket får du själv stå för de kostnader som tillkommer för avisering och extra utkörning eller returkostnaden till minimundus + en avgift på 250-500 kr för fraktbolagens extra kostnader.
Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Liggetiden hos PostNord ombud är 6 dagar, på 7:e dagen går paketet i retur. Du kan förlänga liggetiden till 14 dagar utan extra kostnad genom att kontakta PostNord eller oss. Liggetiden för ett paket hos Schenker ombud är 9 dagar. På 10:e dagen går paketet i retur.
Emballage
Vi använder oss av miljövänligt emballage. Bli inte förvånad om leveransen kommer i en återanvänd kartong och återanvänt packmaterial. Vi försöker återanvända så mycket som möjligt för miljöns skull. Självklart är kartong och emballage rent och helt när vi det lämnar oss.
Om en vara är skadad
Om du upptäcker att din leverans är skadad när du hämtar den så tar du emot godset men kvittera aldrig fraktsedeln utan att först skriva en anmärkning på kvittensdelen som behålls av ombudet. Du behöver inte skriva exakt vad skadan omfattar. Denna anmärkning är dock nödvändig för att fraktbolaget skall se att skadan inträffat under transporten. Om du upptäcker skadan först när du packat upp din beställning måste du anmäla skadan till oss så snart som möjligt.
Reklamation eller felaktigt expedierad vara
Om du upptäcker att en vara är defekt eller felaktigt expedierad betalar vi alltid returfrakten. Kontakta oss via e-post kontakt@minimundus.se så snart som möjligt efter att du mottagit varan så hjälper vi dig. Bifoga i mejlet foton på defekten/felet eller den felexpedierade varan. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Normalt begär vi varan i retur och då skickar vi en förbetald retursedel som måste användas vid returfrakten. Vi ersätter inte returfraktkostnader som inte i förhand är godkända av Minimundus.
Priser och betalning
För varje vara anges priset inklusive svensk moms, 25% eller 6%(böcker). Handlar du från EU-land betalar du svensk moms.
Betalningsalternativ privatpersoner:
Vi erbjuder betalning med Klarna, kortbetalning eller förskottsbetalning till vårt bg eller via Swish. Handlar du i vår lagerbutik kan du betala med Swish.
1. Klarna Checkout erbjuder ”Betala direkt”, ”Betala sen” eller ”Dela upp”
Du kan alltid vända dig till Klarnas kundtjänst 08–120 120 10 om du har frågor om Klarnas betalningsalternativ.
2. Kortbetalning med Stripe är ett säkert betalsätt om du vill betala med kort
3. Förskottsbetalning: De uppgifter du behöver för betalning visas på den orderbekräftelse du får till din mejl vid beställningen. Du betalar till vårt bg 5809-8054 eller med Swish till 123 033 47 22. När betalningen kommit till vårt konto skickar vi beställningen till dig. Har betalningen inte kommit till vårt konto inom 20 dagar från beställningsdagen annulleras din beställning.
Betalningsalternativ Kommuner, Landsting, Företag och Organisationer:
Kommuner och Landsting: Efter kreditkontroll* kan leverans ske mot faktura 30 dagar. Välj betalningsalternativ ”Förskottsbetalning” eller ”Hämtas i butik” så justerar vi betalningsvillkoren till Fakturabetalning. Skriv organisationsnumret i rutan för Meddelande. Så justerar vi till faktura i förekommande fall.
*Kreditkontroll: Vi kontrollerar mot Kronofogdens register för skulder och/eller betalningsanmärkning. OBS! Detta är ingen kreditupplysning.
Ångerrätt
Vi vill att du som kund blir 100% nöjd med det du beställer. Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. För varor köpta mellan 1 november och 31 december gäller förlängd ångerrätt tom 31 januari året efter. För kunden specialbeställd vara omfattas ej av ångerrätten.
Meddelande om att du ångrat ditt köp ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. (Med undantag för december då du meddelar senast 31 januari året efter). Varan skall vara i otvättat, oanvänt och säljbart skick. Den skall returneras i originalförpackning med tillhörande förpackningsmaterial. Ev märken och etiketter som är fästa vid varan får ej vara borttagna eller bortklippta. Det är viktigt att emballera väl. Returavdrag kan ske om varan hanterats oaktsamt och inte går att sälja vidare till fullpris.
Du kontaktar oss före returen så att vi vet att den är på väg. Skicka meddelande via e-post till kontakt@minimundus.se. Du använder vår retursedel
Retursedel.pdf
Skicka denna till oss tillsammans med de returnerade varorna. Har du inte möjlighet att skriva ut och fylla i den går det lika bra om du skriver ner uppgifterna på ett papper. Det är viktigt att de obligatoriska uppgifterna kommer med.
Eller så kan du använda dig av Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här:
https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett
Du betalar själv för returfrakten och väljer hur du skickar den till oss. Det är du som kund som står för transportrisken, dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten för varor som skickas tillbaka till oss. Vi tar inte emot returer som skickas som postförskott. Du står för transportrisken. Om du skickar varan till ett ombud kan det ta upp till 5 dagar innan vi har möjlighet att hämta och hantera din retur.
Returadress:
Minimundus AB
Prästgatan 39
774 35 Avesta
Minimundus följer Lagen om distansavtal
Återbetalning
Om du har valt Klarna som betalsätt sköts ev återbetalning eller ändring av fakturan av Klarna. Har du frågor kontaktar du Klarna kundtjänst tel 08 120 120 10.
Om du har valt att betala med kort kommer vi att göra en återbetalning inom 30 dagar.
Om du har valt Förskottsbetalning kommer vi att kontakta dig via mejl för att få de uppgifter vi behöver för att göra en återbetalning.
Retursedel.pdf